zondag 28 februari 2016

Chinese tomatensoep

Zondag is voor mij een echte 'soepdag'. Gewoon omdat het zo makkelijk is om te maken. Aangezien ik op zondag al veel in de keuken sta om het eten voor komende week voor te bereiden, heb ik vaak geen zin meer om voor zondagavond een uitgebreide maaltijd op tafel te zetten.

Deze zondag ga ik voor een iets pittige Chinese tomatensoep. In de basis lijkt het op mijn eerder gepubliceerde tomatensoep met ballen.

Ingrediënten: (voor een middelgrote pan soep)
8 á 10 romatomaten óf een blik tomatenblokjes (let op dat er geen toevoegingen bij zitten!)
70 gr geconcentreerde tomatenpuree
1 teentje knoflook, geperst
1 ui, gesnipperd
1/2 liter kippenbouillon
200 ml kokosmelk
300 gr kipfilet, in kleine stukjes gesneden
1 prei, in ringen
1 rode peper, fijngehakt
Peper en zout naar smaak
1/2 el ghee

- Verhit de ghee in de soeppan en fruit de ui en knoflook even aan.

- Voeg de tomatenblokjes toe, gevolgd door de kippenbouillon. Voeg vervolgens de geconcentreerde tomatenpuree, de helft van de fijngehakte rode peper en de kokosmelk toe. Laat dit geheel een minuut of tien pruttelen. Roer af en toe even door.

- Haal de pan van het vuur en mix het met een staafmixer tot een glad geheel.

- Zet de pan weer terug op een laag vuurtje en voeg de kipstukjes en de rest van de rode peper toe. Laat dit koken tot de kipstukjes gaar zijn. (Dit hangt af van de grootte waarin de kipstukjes gesneden zijn)

- Voeg tot slot de preiringen toe en kook het geheel nog vijf minuten door. Voeg naar smaak zout en/of peper toe. 

Geniet van een rustige zondagavond! 



Geen opmerkingen:

Een reactie posten