zondag 14 februari 2016

Mijn beste paleo-vriend...

Persoonlijk sleep ik me per week een ongeluk aan groente, fruit, vlees en vis. Zeker wanneer ik groots inkopen ga doen op de Haagse markt, weet ik bij thuiskomst even niet waar ik alles moet laten. Maar op die momenten dat ik het niet meer weet staat mijn maatje altijd voor mij klaar: de koel- vriescombi! Natuurlijk bewaar ik een hoop in de koelkast, al dan niet in porties. Maar wist je dat je ook veel kunt invriezen? Vooral handig als niet iedereen in het gezin even enthousiast is over jouw paleo liefde ;) (Don't worry, komt vanzelf als ze jou zo heerlijk zien smullen)

Om de beginnende paleoërs een stukje op weg te helpen geef ik hen een kijkje in mijn koelkast en vriezer, zoals die er op zondagavond uit ziet. Klaar om een nieuwe week te starten!

Wat ligt er standaard in mijn koelkast?
- Bakje met gegrilde kipstukjes. Makkelijk als je snel een maaltijdsalade op tafel wilt zetten of wil klaar maken om mee te nemen naar werk/school. Ik moet eerlijk toegeven dat ik hier ook wel eens een stukje kip tussendoor uit snoep ;)

- Bakje met minimaal vier hard gekookte eitjes. De eieren liggen in water met een deksel op het bakje. Dat zeg ik niet voor niks. Door deze tip zul je ook nog blij zijn als je op een nuchtere maag 's ochtends vroeg je koelkast open trekt... De eieren kun je verwerken in een salade of gewoon lekker als snack.

- Bakje met een mango in blokjes. Handig voor in de salade of in een smoothie.

- Bakje met geschilde partjes sinaasappel. Heerlijk als snack of voor door een salade of smoothie. In ieder geval, altijd makkelijk!

- Minimaal drie zakjes gemengde sla. Gewoon, omdat het kan en omdat het makkelijk is.

- Twee komkommers, maar soms heb ik hier per week niet genoeg aan. Ik vind komkommer namelijk een heerlijke knabbel voor tussendoor.

- Een potje homemade jam. Lekker door een salade, op een cracker of zelfs op een plakje komkommer.

- Een halve liter chiapudding. Daar kan ik zeker vier dagen mee vooruit! 's Ochtends hoef ik dan alleen nog maar de toppings toe te voegen.

- Een bakje met blokjes bleekselderij. Ideaal als je snel een smoothie wil maken, want dat snijwerk is alvast gedaan :)

- Een zak gewassen spinazie. Gemak dient de mens, dus waarom zelf wassen als je het gewassen en al kunt kopen? Spinazie vormt bij mij vaak de basis van mijn smoothies. Daarnaast is het ook heerlijk op een paleo pizza, gecombineerd met stukjes kip en pijnboompitjes. Hmmm....

Maar wat doe ik dan in de vriezer?
- Vlees! Ik bewaar nooit mijn vlees in de koelkast. Ik maak direct porties en vries dit in. Op de dag dat ik het vlees wil eten haal ik het 's ochtends uit de vriezer en leg ik het in de koelkast zodat het langzaam kan ontdooien. Als ik 's avonds thuis kom is het vaak al ver genoeg ontdooid om te gebruiken. Hetzelfde geldt overigens voor vis.

- Boerenkool kun je prima bewaren in de vriezer. Zo kun je het gebruiken voor een stamppot tegen het einde van de week, of kun je steeds een beetje pakken voor in een smoothie.

- Mangoblokjes zijn prima in te vriezen. Dit is vooral handig om op voorraad te hebben voor als je snel een smoothie wilt maken. Ik vries het in per halve mango (in blokjes).

- In veel recepten komen bananen voor, maar ik eet ze zelden zo van de tros. Daarom snijd ik de bananen door de helft en doe deze per helft in de vriezer. Let wel op: je kunt ze daarna alleen nog in een beslag gebruiken of door de smoothie.

- Soms bak ik een bananenbrood. Maar in mijn eentje zo'n heel brood binnen een week opeten is een beetje overdreven, dus snijd ik het brood in dikke plakken en vries deze per stuk in. Altijd handig! Zodra de plakken op zijn wordt er weer een nieuw baksel gepland.

- Soms is bosui een lekkere toevoeging aan een salade. Helaas kun je bosuitjes alleen per (flinke!) bos kopen. Daarom snijd ik deze na aankoop in ringetjes en die ringetjes vries ik vervolgens in. Als ik dan salade maak waar ik graag bosui in kwijt wil dan is het een kwestie van een duik in de vriezer!

Natuurlijk ligt er nog wel meer, maar dit is bij mij de basis van mijn koelkast en vriezer. De bakjes in de koelkast maak ik altijd in orde op zondag en worden vaak op woensdag weer aangevuld waar nodig. Op die manier ben ik niet dagelijks veel tijd kwijt in de keuken en houd ik tijd over om bijvoorbeeld te sporten, aan de studie te gaan of gewoon lekker op de bank te luieren!

Wat heb jij altijd in huis?


Vond je dit artikel leuk? Mis dan niks en like de Facebook community van Leve een paleo leven! Hierdoor ben jij als eerste op de hoogte van nieuwe artikelen en recepten!

2 opmerkingen:

  1. Dank je Mieke,

    Ben erg geïnspireerd geraakt door jou blog, vooral het praktische om voedingsmiddelen op voorraad te hebben, zodat je niet naar ongezonde dingen grijpt, TOP artikel, bedankt een ga zo door, je hebt er een fan bij. Gr Thea

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Thea,

      Wat ontzettend leuk om te lezen! Dank voor je reactie, dit motiveert mij enorm om door te gaan. Succes met het volgen van de paleo levensstijl. En als je vragen hebt of ergens tegenaan loopt: gewoon vragen!

      Groetjes,
      Mieke

      Verwijderen