zaterdag 6 februari 2016

Arretje wie?!

Arretje Nof, tot voor kort had ik hier nog nooit van gehoord. Totdat mijn schoonzus begon over 'arretjescake'.

Arretje Nof is een stripfiguur, getekend en bedacht omstreeks 1926 door Johan Fabricius, in opdracht van de Nederlandse Olie Fabriek. De boekjes over Arretje Nof kon je bij elkaar sparen met zegeltjes die op de verpakking van de margarine zaten. In de boekjes stonden recepten waarin producten van de NOF gepresenteerd/gepromoot werden. Het 100e recept was de 'arretjescake'.

Ik ben gek op taart en gebak, maar dit was nieuw voor mij. Met als gevolg dat ik druk ging googelen en wat bleek: deze cake hoef je niet af te bakken, maar te laten opstijven in de koelkast. Mijn paleo-mind begon te ratelen. Als ik deze cake zou kunnen 'verpaleoiseren', zou dit een gemakkelijke cake worden om 'even snel' te maken! En guess what? Het is me gelukt =D

Ingrediƫnten:
1 ei
50 gr palmsuiker
80 gr kokosolie, gesmolten
80 gr ghee, gesmolten
50 gr pure chocolade, gesmolten
2 flinke eetlepels cacaopoeder
3 handjes gehakte amandelen of walnoten
5 paleo wafels, in kleine stukjes gesneden. Of lees de tip onder de beschrijving ;)

- Smelt de chocola en de kokosolie in een kommetje.

- Klop het ei kort los en meng met de suiker.

- Meng het ei/suiker mengsel samen met de gesmolten chocola, kokosolie en ghee.

- Schep de gehakte amandelen en stukjes wafel er goed doorheen.

- Vet een brownievorm in met kokosolie en leg een bakpapier op de bodem.

- Stort het mengsel in de brownievorm en druk dit goed aan!

- Laat dit geheel 2 uur opstijven in de koelkast. Tip voor de ongeduldigen: de vriezer gaat sneller ;)

- Haal de arretjescake uit de koelkast en snij dit in kleine vierkantjes. Het is namelijk best machtig!

- Bewaar de cake in de koelkast, maximaal twee dagen (ivm het rauwe ei). Als 'ie dat redt, tenminste :p

Tip: Heb je geen wafelijzer, maar wil je toch dit recept maken? Geen paniek! Je kunt ook de ingrediĆ«nten voor de wafel mixen en in een (liefst keramische) koekenpan op laag vuur bakken. Het worden een soort pannenkoekjes. Zorg dat ze een beetje dik zijn. Laat de pannenkoekjes afkoelen en snijd deze vervolgens in stukjes. Verwerk verder volgens dit recept. 







Geen opmerkingen:

Een reactie posten