woensdag 17 februari 2016

Kanker

Voor sommigen een confronterend onderwerp, ik weet het. Maar wat mij betreft is alles bespreekbaar. Zo ook deze rotziekte. Zit je daar niet op te wachten, stop dan nu met lezen.

Een tijdje geleden plaatste ik op mijn privĂ© Facebook pagina dit artikel.

Nu ben ik altijd wat voorzichtig met het schrijven over ziektes als kanker. Er wordt veel over geschreven, zin en onzin. Daarnaast barst het internet van de artikelen over producten die dan zouden helpen tegen kanker. Ik denk persoonlijk niet dat het zo werkt. Ik denk dat kanker niet 100% te voorkomen is, hooguit dat je de risico's zoveel mogelijk kunt verkleinen en dat er middelen zijn die de groei van tumoren kunnen remmen. In bovenstaand artikel wordt duidelijk vermeld dat cellen die eenmaal zijn overgegaan op het eenvoudige systeem van glycolyse, niet meer terug zullen keren naar een normale celademhaling. Is een cel eenmaal een kankercel, dan blijft het ook een kankercel. No return, zeg maar...

Ondanks mijn voorzichtigheid met dit onderwerp wil ik bovenstaand artikel in de spotlights zetten. Flink googelen laat zien dat hypoxie inderdaad kan worden gezien als een directe oorzaak van kanker. En nu komt het: triglyceride, afkomstig uit een overdaad aan koolhydraten, "veroorzaakt overgewicht, bloedstolsels, hart- en vaatziekten, gewrichtsklachten, diabetes (suikerziekte) 2, chronische ontstekingsreacties en een tekort aan zuurstof in lichaamscellen. Gevolg is kanker. " Eigenlijk zou je dus kunnen zeggen dat een teveel aan koolhydraten je cellen verstikt. De link naar de paleo-lifestyle is nu zo gelegd: verminder je koolhydraat-inname drastisch en bedenk waar je je koolhydraten uit haalt, maar skip het niet compleet en eet juist meer eiwitten en onbewerkte vetten zoals kokosolie. Dit houdt de cellen ademend en hiermee verklein je dus de risico's.

Kanker is bij ons in de familie (zelfs in het gezin), net als bij velen, best wel een dingetje. Ik zal het onderzoek op dit gebied dan ook ten alle tijden blijven volgen en kritisch blijven beoordelen. Er wordt veel 'onderzoek' gedaan, maar lang niet ieder onderzoek is gedegen te noemen. Jammer, want zoals ik eerder al schreef: hierdoor ontstaat zinnige en onzinnige chaos.
Wat mij betreft wordt in bovenstaand artikel het belang van voedingsstoffen voor de gezondheid aangestipt, zonder daar een dieet of leefstijl aan te koppelen. Opvallend vind ik dat dit het zoveelste artikel is dat ik tegen kom, dat aangeeft dat de Schijf van Vijf van het Voedingscentrum achterhaald is en zelfs gezondheidsrisico's met zich mee kan brengen. Ik zal niet beweren dat iedereen paleo zou moeten gaan eten, dat is ieders eigen keuze. Maar ik zie wel dat de paleo-lifestyle aansluit bij de zienswijze van het artikel en dat geeft mij een gerust gevoel.
Voor mij is paleo al lang meer dan alleen een manier om mijn PDS onder controle te houden. Ik zie het als een mal, waarbinnen ik een gezonde levensstijl kan gieten. Die mal deel ik graag ik met jullie, of jullie 'm vullen bepalen jullie zelf!



Geen opmerkingen:

Een reactie posten