woensdag 6 januari 2016

Sportschema 1

"Een ei hoort erbij." 
Maar sport/beweging ook! Immers: de oermens moest ook eerst flink aan de slag om een toereikend maaltje bij elkaar te scharrelen. Dat jagen en verzamelen kostte flink veel energie. Nu zal ik de laatste zijn die zal beweren dat je op de kippen van de buurman moet jagen of de hond van je ouders. Wij hebben (gelukkig!) de mogelijkheid gewoon naar de supermarkt te gaan, dus laten we daar vooral gebruik van maken. Hoe kom je dan aan voldoende beweging?

Persoonlijk ga ik het liefst naar de sportschool: lekkere muziek, een sportieve vibe om mij heen, verstand op nul en gaan met die banaan!

Maar soms is de klok mijn vijand. Wanneer ik laat uit school kom, nog moet koken, eten, zooi afruimen, eten voor de volgende dag op school moet maken en lessen moet voorbereiden, tja… Dan heb ik geen zin om nog weer naar de sportschool te gaan. Dan wil ik gewoon met een kopje thee op de bank neerploffen. Toch wil ik voldoen aan minimaal vier keer per week 45 minuten sporten. 

Gelukkig zijn daar mijn yogamatje, fitnessbal en dumbells! Ook thuis kan ik prima 45 minuten vullen met een lekkere workout. Onder het label ‘sport’ zal ik komende tijd diverse schema’s zetten met simpele maar effectieve trainingen die je lekker thuis kunt doen. En vandaag begin ik met de eerste!

Set 1: 
- Ga plat op de grond liggen en houd je vast aan iets flink zwaars. Gooi je benen omhoog, tot ongeveer 90 graden t.o.v. je lichaam. Laat je benen naar de grond zakken, maar tik deze net niet aan. Herhaal dit 15 keer. Vergeet niet hardop te tellen op het moment dat je je benen laat zakken. Dit zorgt voor de juiste ademhaling :)

- Doe de Russian twist! Herhaal dit 10 keer (1x links, 1x rechts = 1 keer)

Set 2: 
- Squat 20 keer

- Zorg dat je heupwijdte staat. Ga op je tenen staan en laat je dan weer zakken. Buig je knieën lichtjes, zodat deze niet op slot staan. Herhaal dit 30 keer.

Set 3:
- Ga staan met je voeten op heupwijdte. Neem gewichten in je handen en til je armen op tot 45 graden tussen heupen en schouders. Breng je armen langzaam weer terug richting je heupen, niet laten vallen! Hou spanning op je spieren. Houd dit 1 minuut vol.

- Ga staan met je voeten op heupwijdte. Neem gewichten in je handen en breng deze voor je lijf om en om naar boven tot schouderhoogte. Je handpalmen zijn naar boven gericht. Houd dit 1 minuut vol.

- Ga staan met je voeten op heupwijdte. Neem gewichten in je handen en strek je armen boven je hoofd. Buig je armen naar achteren tot maximaal 90 graden en strek daarna je armen weer boven je hoofd. Houd dit 1 minuut vol.

Set 4:
- Planken! Houd dit 30 seconden vol, 10 seconden rust. Herhaal dit nog twee keer

In schema:
Set 1 doe je 3x
Set 2 doe je 3x
Set 3 doe je 3x
Set 4 doe je 1x

Ieder lijf is anders en bovenstaand is een algemeen schema! Het kan dus zijn dat het voor jou te zwaar of te licht is. Pas het aan, aan jouw lijf. Schrijf dit op en breid dan verder uit. 

Succes en vooral: veel plezier!

www.powerofpositivity.com

Geen opmerkingen:

Een reactie posten