zaterdag 23 januari 2016

Chiapudding

Het ontbijt is een moment op de dag waar ik niet altijd naar uitkijk. Soms heb ik gewoon nog geen zin in eten. En ondanks dat ik met mijzelf heb afgesproken naar mijn lijf te luisteren, mag ik alles overslaan behalve het ontbijt. Zodra ik de koelkast open getrokken heb en al die heerlijke ontbijtopties zie staan, vergaat die ontbijt-afkeer vaak al gauw. Ja, je leest het goed: "al die heerlijke ontbijtopties". Want er is in de ochtend gelijk al zoveel mogelijk! Toch krijg ik met enige regelmaat de vraag wat ik nou toch als ontbijt eet. Het leuke is dat ik die vraag heel goed begrijp: ik heb het mijzelf ook vaak afgevraagd toen ik net met paleo begon. Heel veel verder dan een gekookt ei kwam ik niet, juist omdat ik vroeg in de ochtend gewoon niet zoveel eten kan verdragen. Daarbij komt ook nog eens dat ik doorgaans op weg naar mijn werk pas echt wakker begin te worden. Dus voor die tijd moet het allemaal niet té ingewikkeld zijn!
Vaak maak ik mijn ontbijt ook al de avond van tevoren. En wat ik een heerlijk veelzijdige optie vind is chiapudding! Je kunt met de basis zoveel kanten op: heerlijk. Daarbij kun je dit ook voor meerdere dagen maken. Lekker makkelijk. Onderstaand basisrecept is goed voor twee dagen ontbijt voor één persoon.

Basis chiapudding ingrediënten:
- 250 ml kokos- of amandelmelk
- 3 eetlepels chiazaad

Goed mixen, een nachtje laten staan en je basisontbijt is klaar.

En dan? Tja, laat het experiment beginnen zou ik zeggen! Enkele smaakvariaties? Nou, vooruit.

- Meng bij het chiazaad en kokosmelk 1 eetlepel cacao. Mijn absolute favoriet!
- Kook in een pannetje ontvelde partjes sinaasappel samen met een beetje water en ahornsiroop naar smaak. Wanneer de stukjes sinaasappel uit elkaar beginnen te vallen, prak je dit met een vork. Voeg tot slot een eetlepel arrowrootpapje toe en laat dit nog 1 minuutje rustig koken, terwijl je blijft roeren. Het wordt een jam-achtige substantie. Wanneer dit is afgekoeld meng je de sinaasappeljam door de chiapudding. Even afwerken met kokosrasp en smullen maar!
- Doe een handje blauwe bessen in de blender, even blenderen en roer dit tot slot door de chiapudding. Lekker met nog wat extra besjes on top. Ook goed te combineren met aalbesjes als topping.
- Meng twee volle eetlepels van tevoren bereide chiapudding met 1 banaan in de blender. Heerlijk zoet! Lekker in combinatie met chiapudding op basis van kokosmelk. Gebruik als topping kokosrasp/-vlokken en cacaonibs.

Toppings zijn gewoon lekkere extraatjes bovenop je chiapudding. Wat kun je zoal als topping gebruiken?
- Noten
- Pompoenpitten
- Lijnzaad
- (Geweekte) gojibessen
- Kokosrasp
- Kokosvlokken
- Cacaonibs
- Fruit

Chiapudding op basis van kokosmelk, met als topping: pecannoten, cacaonibs, lijnzaadjes en kokosvlokken.

1 opmerking: